وبلاگ آموزشی دینی عربی و قرآن ریگ

پیام های آسمان

امروز بعد از همایش بهبود کیفیت د ربوشهر  کارگاه آموزشی مربوط به درس پیام های آسمانی با حضور تمامی سرگروه های مناطق استان برگزار شد که مهمترین موضوعات ارائه شده به شرح زیر می باشد:

1- نمره ارزشیابی مستمر و پایانی هر کدام بر پایه 20 است.

2- از آیات و احادیث فقط بصورت مفهومی و بیان پیام آنها سوال طرح شود.

3- در ارزشیابی های مستمر می توان از بخش فعالیت های کلاسی بصورت آزمون کتبی و پرسش های کلاسی سوال طرح نمود.

4- از سوالات متن می توان در ارزشیابی های مستمر و پایانی استفاده نمود.

5- پاسخ یکسان به سوالات الزامی نیست بلکه پاسخ باید مفهوم وهدف را برساند.(تاکید برپاسخ های وا گرا)

6- امتحان نوبت اول بهتر است تا درس 9 باشد.

در پایان نظرات همکاران درباره محتوا ،اهداف،نقاط ضعف و قوت درس مذکور مطرح شد.


+ نوشته شده در  سه شنبه یازدهم آبان 1389ساعت 19:44  توسط م.ج  | 

روش تدریس پیام های آسمان

همانطوری که همه همکاران  عزیز اطلاع دارند استفاده از روش های فعال یاد دهی_ یاد گیری بهترین گزینه برای تدریس ،بخصوص این درس می با شد.برای این کار ابتدا باید دانش آموزان را به گرو ههای کو چکتر تقسیم نمود.

و همچنین برا ی کارایی بیشتر و اهمیت ارزشیابی مستمر در این درس  استفاده از چک لیست امری است لازم چون بیشتر فعالیت ها در کلاس انجام می شود و لازم است که برخی از مشاهدات را بصورت توصیفی ثبت نمود و سپس به نمره تبدیل کرد .

درس اول : بر بال فرشتگان

1- درس را می توان با استفاده از روش ها ی قصه گویی و یا ایفای نقش توسط دانش آموزان شروع نمود و یا اینکه دانش آموزان به تنهایی آن را بخوانند و یا معلم با شیوه قصه گویی آن را بخواند.سپس از دانش آموزان می خواهیم درباره داستان اظهار نظر کنند.

2-بخش دوم درس که جزء محور های اصلی درس می باشد را می توان با استفاده از روش همیاری و مشارکت ارائه نمود.

3- فعالیت کلاسی: این بخش از درس را بهتر است دانش آموزان بصورت انفرادی انجام دهند و سپس گروهی بررسی کنند و در نهایت توسط معلم ارزیابی گردد .

4-حرکت با چراغ خاموش ممنوع! این مبحث هم جزء محور های اصلی درس می باشد که می توان از روش های قبلی و یا روش ارائه الگو و اسوه تدریس کرد و دانش آموزان درباره شخصیت های نام برده شده به بحث و گفتگو بپردازند.

5- بیشتر بدانیم : برای تکمیل درس و اطلاعات دانش آموزان می باشد که معلم می تواند برای تکمیل بحث از آن استفاده نماید و نمره تشویقی برای این مطلب در نظر بگیرد.( این مطالب نباید در ارزشیابی مورد استفاده قرار گیرد.)

6-فعالیت کلاسی بعدی را دانش آموزان بصورت انفرادی می خوانند و بصورت گروهی باهم درباره آن اظهار نظر می کنند . معلم می تواند برای این قسمت نمره برای گروه یا افراد (بعد از ارزشیابی) د رنظر گیرد.

7-مبحث ما می توانیم نیز جزء مطالب اصلی درس است که با روش هایی مذکور ارائه می شود.

8- بیشتر بدانیم مانند قبلی انجام می شود.

10-خودت را امتحان کن.این قسمت توسط دانش آموزان به صورت انفرادی انجام می شود وپاسخ ها بصورت گروهی ارزیابی می شود و بعد توسط معلم تصحیح می گردد.

11- پیشنهاد :این بخش اختیاری است و دانش آموزان علاقه مند می توانند با استفاده از کتاب ها و مجلات و یا اینترنت مطالبی را در باره افراد برجسته بصورت مکتوب یا لوح فشرده فیلم و غیره تهیه نماید . معلم برای این مطلب می تواند نمره تشویقی قرار دهد ولی اجباری نیست.

12- مناجات نیز برای معنوی کردن فضای کلاس بکار می رود .

همکارن عزیز می توانند تجربیات خود را در مورد تدریس این درس در بخش نظرات ارئه نمایند.

+ نوشته شده در  جمعه نهم مهر 1389ساعت 1:22  توسط م.ج  | 

پیام های آسمان (تعلیم و تربیت اسلامی پایه اول)

انواع روشهای تدریس به سبکی دیگر:

در کنار  روشهای دیگر برای تدریس از روشهای زیر نیزمی توان استفاده نمود که هم یادگیری را آسان می کند و هم برای دانش آموزان  جذابیت بیشتری است. در واقع می توان گفت این روشها ،روش تمثیلی است چون همیشه آوردن مثال باعث روشن شدن یک مطلب می شود. و این هم یک نوع روش تدریس است.همکاران عزیز می توانند با کمی خلاقیت بهترین مثالها را با توجه به علائق و شرایط و محیط پیرامون دانش آموزان برای آنها بیاورند تا هم یادگیری برای انها شیرینتر شود و هم اینکه مطالب در ذهن آنها ثبات بیشتر داشته باشد.

الف-روشهای انواعی:

انواع دوست:از این روش می توان در درس پانزدهم (همنشین ) به عنوان مثال برای انواع دوست استفاده نمود :

1- عنکبوتی:  دوستی که دام پهن می کند برای فریب وسوءاستفاده .

2- مگسی : دوستی که فقط عیب انسان را می بیند.

3- موریانه ای: انسان را از درون پوک می کند اول متوجه نمی شود بعد می فهمد تا از دوست ضرر کرده است.

4-کنه ای: دوستی افراطی که نقش  مثبتی ندارد.

5- زنبوری: به زبان و عمل به آدم نیش می زند.

6- مورچه ای :به تو می رسد برای نفع و استفاده خودش.

7- پروانه ای : راز دار ، فداکار ،با صداقت ، انسان را بیاد خدا می اندازد......

انواع سفر: مثال برای جذاب نمودن درس هشتم

1- زیارتی (مکه،عتبات عالیات)

2- سیاحتی (سفر برای گردش و تفریح)

3- معصیتی(سفر بدون اجازه همسر یا پدر و مادر)

4-تجارتی( برای کسب در آمد)

5- فکری(علمی)

6- معرفتی و علمی(شرکت در همایش های علمی)

7- آخرتی(مرگ)  

همچنین برای درس هایی چون ستون دین درباره انواع نماز ویا انواع نگاه در درس بینای مهربان می توان استفاده نمود.

ب- روش تشبیهی که دو دسته هستند 1- اصطلاحاتی 2- خصوصیاتی.

اصطلاحاتی: برای درس ششم تولدی دوباره علاوه بر مثال های دیگر می توان از این مثال هم استفاده نمود.

زمین فوتبال :

1-مربی:پیامبران که راهنما و راه شناسند.

2-داور: خداست.

3- کمک داور :فرشتگان ( هر انسانی دو فرشته نگهبان دارد.)

4- محوطه جریمه:جایی که کوچکترین خطا محسوب می شود.

5- کارت زرد : مرگ نزدیکان و بی تابی  انسان.

6- کارت قرمز: جوانمرگ شدن عزیزان.

7- پنالتی : همنشینی با دوستان بد ،گناهان کبیره.

8- آفساید : ریا و تظاهر.

9- خط حمله : عمل صالح.

10 -خط دفاع: مانع انجام خطا می شود. وجدان ، عقل.

11- دروازه بان : انسانی که نگذارد خطاها زیاد شود.

12- تماشاچیان : اعضاء و جوارح بدن .

13- فیفا : عالمی که بر ما نظارت دارد.( عالم ملکوت)

14- اوت( خارج): غفلت از خدا.

15- تفسیر نتیجه بازی: روز قیامت.

روش خصوصیاتی: درس  برترین بانو درس یازدهم تناسب شب قدر و حضرت زهرا(س)

1- شب قدر زمان نزول قرآن : خانه زهرا(س)محل نزول قرآن.

2- شب قدر قابل درک نیست: شناخت کامل حضرت فاطمه زهرا(س) میسر نیست.

3- شب قدر بهترین شب : حضرت زهرا بهترین زنان عالم.

4-شب قدر ملائکه نازل می شود: خانه حضرت زهرا(س) محل رفت و آمد فرشتگان .

5- خداوند در این شب سلام و سلامتی قرار داد : ثواب و اجرسلام بر فاطمه .

6- اعمال شب قدر برابر بر هزار ماه : ارزش تسبیحات حضرت زهرا برابر با هزار رکعت نماز مستحبی است.

7- شب قدر بین سه شب مخفی است: قبر حضرت زهرا نیز مخفی و زمان شهادتش نا معلوم.

ج-روش مقایسه ایی:

از این روش می توان در درس هفتم شادی بی پایان استفاده نمود.

1-بهشتی: سر پرستش خداست. جهنمی : سرپرست اینها شیطان.

2- بهشتی : ورود به بهشت همراه با احترام.جهنمی: ورود با بی احترامی.

3- بهشتی: دوستی و محبت بین آنهاست. جهنمی : سرزنش و شماتت و دشمنی میان آنهاست.

4- بهشتی : شاد و مسرور هستند. جهنمی :پشیمان و ناراحت.

5- بهشتی :دارای بهترین امکانات. جهنمی : بدترین امکانات.

6- بهشتی :همه تشویق . جهنمی : همه تنبیه .

7- بهشتی : لباس حریر .جهنمی : لباس آتش.

د- روش نسخه ایی :

راههای شاد زیستی:

1-دوری از بیکاری ،مشغول بودن .

2- وانمود کردن به شادی.

3- انسان به یاد گذشته نباشد.

4- روشن دیدن آینده.

5- حسن ظن به خدا.

6- فلسفه بلا ها را بدانیم.

نسخه ایی برای دوری ازتنبلی: 

1- زمانبندی کارها.( عدم زمان بندی دلیل بر تنبلی)

2- جریمه کردن خود در صورت کوتاهی.

3- معاشرت با افراد فعال و منظم.

4- نوشتن خاطرات تلخ تنبلی.

5-تعیین اولویت کارها.



+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم مهر 1389ساعت 22:49  توسط م.ج  | 

روش تدریس پیام های آسمان (دینی اول راهنمایی)


با توجه به تغییر کتاب دینی پایه اول (پیام های آسمان )ممکن است این سوال برای بسیاری از همکاران پیش بیاد که از چه روشی باید برای تدریس آن استفاده کرد و ارزشیابی آن به چه صورت است در ادامه مطالبی (را که در دور های ضمن خدمت فرا گرفته ام )درباره روش های تدریس و ارزشیابی این درس خدمت علاقه مندان ارائه می نمایم.

هر درس از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام روش تدریس خاصی دارددر ادامه به تفکیک موضوعات وروش تدریس آنها می پردازیم:

موضوع     کارکرد       روش تدریس
داستانهای ورودی آمادگی برای ورود به بحث معلم و دانش آموز،هر فرد بصورت جداگانه می خواند،بحث گروهی
توضیحات اصلی مفهوم کردن درس،بیان درس 21 روش تدریس ارائه شده درزیر
فعالیت های کلاسی ایجاد تنوع ،کمک به فهم درس دانش آموز انجام میدهد و معلم ناظر است
آیات و روایات انس با قرآن ،آشنایی با مفهوم، تعمیق بحث،وسعت مطلب از این حدیث چه می فهمیم(این حدیث از کیست اشتباه است.) ارائه آیه با ترجمه (در ارتباط با این موضوع چه استفاده می شود.)
سوالات مطرح شده در هر درس ایجاد خلاقیت،کنجکاو نمودن دانش آموز ارزشیابی
جدول ها و فلش ها تکمیل هر درس، ایجاد تنوع  در تدریس ارزشیابی تکوینی
مطالعه آزاد تکمیل اطلاعات دانش آموزان ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خود آزمایی ارزیابی از کل درس در جلسه بعد ارزشیابی

پژوهش و تحقیق


دعا و نیایش

 فعالیت مکمل


معنوی کردن فضای کلاس

اختیاری


 ـــــــــــــــــــــــــ

روش های پیشنهادی برای تدریس:

۱- همیاری مشارکتی:این روش در بیشتر موضوعات دینی بخصوص مباحث اجتماعی قابل احرا است.

۲-پرسش و پاسخ:این روش در مباحث اعتقادی و نظری کارایی دارد.بین دودانش آموز یا معلم و دانش آموز.

۳- قصه گویی: برای آغاز دروس وبیان سیره ی بزرگان وآموزش غیر مستقیم ارزش های اخلاقی موثر است.

۴-ایجاد فرصت تامل با خود: گاهی یک سوال ویا یک بیت شعر و یا یک تصویر آدمی را به تامل وا می دارد.

۵-ایجاد فرصت عمل به دین:در این روش معلم به طور عملی شرایطی را فراهم می کند که دانش آموز لذت عمل دینی را تجربه کند .(مشارکت در جشن ها .اعیاد مذهبی وی همکاری و همیاری در رفع نیاز های دیگران  )

۶-استفاده از استدلال های منطقی: در دوره راهنمایی زیاد کاربرد ندارد.

۷-انذار و تبشیر: این روش به یاد آوری نتایح اعمال خوب بد می پردازد.

۸-تذکر: این روش که قرآن هم به آن تاکید نمودهاست مبتنی برانسان شناسی دینی و گرایش های فطری و پذیرش اصول اخلاقی ثابت می باشد.

۹-سخنرانی: این روش که بیشتر در تبیین اصول اعتقادی کاربرد دارد . می تواند در رویکردی فعال عرضه شود تا دانش آموزان برخوردی فعال با سخنرانی داشته باشند.

۱۰- موعظه : این روش بیشتر زبان نصیحت گرانه دارد و از ابزارهای مختلفی بهره می برد.

۱۱- ارائه الگو واسوه: رسول خدا و ائمه از بهترین الگوهایی هستند که هم برترین معیار انسان دیندار هستند و هم مقبولیت آنان نزد نوجوانان بسیار زیاد است.

۱۲- تشویق و تنبیه: در روش انذار و تبشیر تاکید بر آثار و نتایج اعمال است اما در این روش تشویق وتنبیه ممکن است با خود عمل رابطه  مستقیمی نداشته باشد بلکه معلم برای ایجاد انگیزه ی ثانوی از برخی تشویق ها و و تنبیه ها کمک می گیرد.

۱۳- نمایش و ایفای نقش: اجرای نمایش توسط دانش آموز هم بر مجریان و هم تماشگران تاثیر می گذارد.

۱۴- انجام تحقیق و پژوهش:این روش که در همه موضوعات دینی کاربرد دارددر صورتی که همرا با مهارت های صحیح تحقیق و مطالعه باشد به دانش آموز کمک می کند تا دایره دانش خود را از محدوده ی کتاب های درسی فراتر ببرد.

۱۵-کنفرانس دانش آموزی: این روش علاوه براینکه اعتماد به نفس دانش آموزان را بالا می برد عمق دانش کنفرانس دهنده را نیز افزایش می دهد.

۱۶-مشاهده و تحلیل مشاهدات:از این روش بیشتر در مهارت هایی مانند وضو گرفتن و نماز وتیمم و...استفاده می شود .افراد با دیدن یک مهارت یا رفتار اخلاقی آن را تجزیه وتحلیل میکنند.

۱۷- خلق موقعیت برای داوری: با کمک روش های دیگر مانند نمایش و نقل خاطره فیلم و مانند آن به دانش آموز فرصت قضاوت و داوری داده می شود.(رفتارهای اجتماعی و موضوعات اخلاقی)

۱۸-مناظره(بحث و گفتگو)بین دو دانش آموز صورت می گیرد و بیش از آن دو نفر در آن شرکت دارند.

۱۹- بدیعه پردازی:روشی که در آن ابداع و خلاقیت وجود داردو حهت ایجاد خلاقیت از تشبیهه استفاده می شود از این روش می توان در بیشتر دروس استفاده کرد.

۲۰-بارش فکری: با طرح یک مسئله فراگیران به پاسخ فرا خوانده می شوند.و هر کس به تناسب اندیشه خود اظهار نظر می کند.

۲۱- گردش علمی: سعی می شود هدف آموزشی مورد نظر از طریق مشاهده عینی و یا لمس آن از نزدیک مورد توجه فراگیران قرار گیرد.

ارزشیابی:

ارزشیابی به دو شیوه تکوینی(مستمر)وپایانی (کتبی)صورت می گیرد.

سوالات آسان 20% متوسط50%مشکل 30%

مهمترین ارزشیابی در این درس ارزشیابی تکوینی است.

فواید ارزشیابی مستمر : 1-در تمامی موضوعات درسی کاربرد دارد.2- دانش آموزان توان خود را ارزیابی و تقویت می کنند .3- معلم را قادر می سازد تا بطور منظم فعالیت های گوناگون را مد نظر قرار داده و عوامل مانع پیشرفت را مشخص کند.4- دانش آموزان را در فعالیت های مختلف می سنجد5- معلم را قادر می سازد تا اطلاعات کافی برای ارزشیابی پایانی داشته باشد.

در طرح سوالات پایانی بهتر است نکات زیر  رعایت شود:

1-سوالات هم گرا باشد (پاسخ مشخص و واحد)نه واگرا.2- صورت وشکل سوالات آخر کتاب را تغییر دهیم.3-از احادیث و آیات بصورت مفهومی سوال طرح شود.4- از انواع سوالات صحیح و غلط،جور کردنی ،چهار گزینه ای،جا خالی ،کوتاه پاسخ و تشریحی استفاده شود.5- هر سوال یک هدف آموزشی را در برگیرد.

ادامه دارد......

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم شهریور 1389ساعت 16:19  توسط م.ج  |